Renate's haken en zo

Renate's haken en zo

dinsdag 15 december 2020

Groen

Zo'n twee jaar geleden heb ik voor mezelf een sjaal met bijpassende muts gehaakt (zie HIER ). Gehaakt met Royal-garen (Zeeman) in een prachtige kleur groen.

Deze kleur vond ik zo mooi dat ik besloot om hier ook een vest van te maken. Ik heb toen nog diverse bollen van dit garen gekocht. En ben toen ook begonnen aan een vest voor mezelf. 

Begonnen en toen weer aan de kant gelegd .... Vorige winter heb ik het vest toen weer gepakt en ben ik verder gegaan met haken. Totdat de voorkant en achterkant (ik heb deze aan 1 stuk gehaakt) klaar waren. En toen .... bleek het vest veeeeel te breed te zijn. Heel jammer .... Omdat ik even niet wist wat ik ermee wilde doen, uithalen of tóch verder haken, heb ik het vest weer aan de kant gelegd.

Tot afgelopen voorjaar. Toen heb ik besloten het vest toch maar uit te halen. Als een vest te breed is doe ik het toch niet aan en dat is zeker zonde van al het werk. Ik heb het vest toen ook helemaal klaar gemaakt. Maar ik heb het hier nog niet laten zien. Waarom? Geen idee. Misschien omdat het geen weer was om het vest aan te doen dit voorjaar en deze zomer? Maar nu kwam ik het vest tegen in mijn kast en ik heb het ook al diverse keren gedragen! Het is lekker warm en het zit heerlijk!




Ik heb voor dit vest geen patroon gebruikt.
Ik heb de maten van een veel gedragen en lekker zittend vest opgemeten en ben toen gaan haken. 
Zoals ik al aangaf, eerst verkeerd, maar de tweede keer was het vest precies zo zoals ik het wil hebben.

Ik heb 2 halve stokjes tussen de 2 halve stokjes van de vorige toer gehaakt.


Ik wilde een brede rand. Hiervoor heb ik diverse toeren vasten gehaakt.
Ik heb de rand afgewerkt met een toer kreeftensteek/krabsteek.

Wanneer ik een vest haak, haak ik dit altijd zonder patroon en maak ik dit op mijn maat (of de maat van mijn dochter).
Voor het haken van de armen maak ik altijd een voorbeeld op papier en dit haak ik dan na. Beide mouwen tegelijk.





Ik heb 6 bollen Royal-garen gebruikt en gehaakt met haaknaald 7.

Na het haken van dit vest had ik nog enkele bollen garen over .....

Hiervan heb ik nog een hoofdband en colsjaal gehaakt.


Het patroon van deze hoofdband kun je HIER vinden.
Ik heb alleen in plaats van halve stokjes vasten gehaakt.
Je kunt het patroon heel makkelijk aanpassen aan de lengte en breedte die je wilt hebben.


Deze colsjaal heb ik zonder patroon gemaakt.
Ik heb een lap gehaakt in de stersteek en deze afgewerkt met een toer kreeftensteek/krabsteek.
Daarna heb ik deze lap aan elkaar genaaid.

Ik ben superblij met mijn zelfgemaakte vest, hoofdband en colsjaal in deze prachtige kleur!!



Liefs van Renate



22 opmerkingen:

  1. Die is mooi geworden! Ik herken het garen; heb er een deken mee gemaakt voor mijn zusje. Zo'n mooie kleur! En wat leuk hoe jij een vest haakt; goed idee op die manier. Groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kwam toevallig op je blog. Erg leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat supermooi!! En nog eens heel voordelig ook, doordat je Royal-garen gebruikt hebt. Prima kwaliteit, ik haak er ook regelmatig mee. Goed idee om een bestaand en goed zitten vest als model te gebruiken. Ik heb ook al eens met die gedachte gespeeld, maar heb er nog niet aan durven beginnen.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg mooi! Misschien een gekke vraag, maar heeft u nog wat wol over? Ik ben bezig met een project en heb niet genoeg en de wol is online uitverkocht helaas. En nu de winkels dicht zijn zit ik met mijn handen in het haar.
    Groetjes Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Suzanne,
    Helemaal geen gekke vraag hoor. Ik heb helaas geen wol over (een heel klein restje maar). Ik had je graag geholpen ....
    Groetjes Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoeveel bollen wol nodig van 150gr om zo'n vest te breien of te haken met naalddikte 6

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf heb ik 6 bollen van 100 gram gebruikt voor maat XS/S.

      Verwijderen
  7. Hallo Renate. Kan je er ook een patroon van beschrijven qua steken verhouding voor mt 44
    Ik kan alle steken haken maar wil altijd een patroon erbij hebben omdat ik slecht ben om uit mijn hoofd te haken of breien. Ik wil het ook op haaknld 7 haken. En wil je graag voor betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo!!
      Sorry, dit gaat me niet lukken. Ik heb sowieso niets opgeschreven toen ik dit vest heb gehaakt. En ik heb hier ook de tijd niet voor. Sorry!!
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  8. Hoi renate. Super mooi vest zeg! Bedoel je met de steken 2 hst en 2 lossen en dan volgende rij de hst in de 2 lossen? Of begrijp ik het verkeerd?
    Groetjes, monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Monique,
      Je begrijpt het niet verkeerd maar goed!
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  9. Hoi Renate,

    Wat is mooi vest heb je gehaakt ❤️. Met je een losse ketting met een even aantal of oneven aantal opzetten? Haak je 2 hst in 1 losse en sla je dan 2 steken over met het haken van de 2 losse om vervolgens weer 2 hst in 1 losse te haken? De rest kan ik dankzij Monique haar vraag volgen. ☺️

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgens mij ben ik met een even aantal begonnen. Ik heb in elke losse een hst gehaakt. En de volgende toer dan 2 hst na elke 2 hst van de vorige toer. Er komen geen lossen aan te pas (met uitzondering van de lossenketting).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je snelle reactie. Toch snap ik het nog niet helemaal, sorry. Monique vraagt: Bedoel je met de steken 2 hst en 2 lossen en dan volgende rij de hst in de 2 lossen. Dat begreep ze goed volgens jou maar je geeft bij mij de reactie dat er geen lossen worden gehaakt alleen de lossenketting. Zit ik nu helemaal fout te denken?

      Verwijderen
    2. Poeh, het is al een poosje en vele haakwerkjes geleden dat ik het vest heb gehaakt. Ik heb het er even bijgepakt. Er worden geen lossen gehaakt, alleen in de lossenketting. Ik heb Monique dus het verkeerde antwoord gegeven ... oeps ...

      Verwijderen
    3. Je kan niet alles onthouden 😉. Ben al enige uurtjes aan het testen maar krijg niet het mooie resultaat van jouw steek. De "ruimtes" worden te groot tussen de steken. Verschillende haaknaalden geprobeerd met royal garen maar helaas. Ik moet opzoek naar een andere mooie steek. Bedankt voor je reacties.

      Verwijderen
  11. Mooi hoor ga het ook proberen maar heb wel een vraag de brede rand doe je die ook rechtstreeks haken of nadien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De rand haak ik nadien. Succes en veel plezier met haken!

      Verwijderen
  12. Hoi renate, ik zou dit vest graag maken, maar via creachick kom je niet meer bij het patroon. Heb jij deze toevallig nog?
    Ben wel creatief maar niet dat ik het zonder patroon kan. Bedankt Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke,
      Helaas heb ik het patroon van CreaChick niet. Omdat ik mijn vest zonder patroon heb gehaakt heb ik dat patroon niet opgeslagen/uitgeprint.
      Groetjes Renate

      Verwijderen