Renate's haken en zo

Renate's haken en zo

dinsdag 23 juni 2015

Patroon Nijntje knuffeldoekje


 Patroon Nijntje knuffeldoekje



Je begint met het haken van een vierkantje/granny square.
Een patroon van een granny square kun je o.a. hier vinden.
Zoals jullie op de foto zien heb ik geen gewone granny square gebruikt, ik wilde eens iets anders...
Dit is de Block-stitch Square. Het patroon van deze Block-stitch Square kun je HIER vinden.


Hoofd Nijntje

Begin met een magic ring
 1 6 vasten in de magic ring  (6)
 2 2 v in elke vaste  (12)
 3 *1 v, 2 v in volgende v*, herhaal van * tot *  (18)
 4 *2 v, 2 v in volgende v*, herhaal van * tot *  (24)
 5 *3 v, 2 v in volgende v*, herhaal van * tot *  (30)
 6 *4 v, 2 v in volgende v*, herhaal van * tot *  (36)
 7 *5 v, 2 v in volgende v*, herhaal van * tot *  (42)

 8 t/m 14 1 v in elke vaste  (42)

15 *5 v, 6e en 7e v samenhaken*, herhaal van * tot *  (36)
16 *4 v, 5e en 6e v samenhaken*, herhaal van * tot *  (30)
17 *3 v, 4e en 5e v samenhaken*, herhaal van * tot *  (24)
18 *2 v, 3e en 4e v samenhaken*, herhaal van * tot *  (18)

Opvullen met vulmateriaal

19 *1 v, 2e en 3e v samenhaken*, herhaal van * tot *  (12)
20 *2 v samenhaken*, herhaal van * tot *  (6)

Afhechten, laat wat garen hangen om het hoofd aan de vierkant te naaien.

Oren Nijntje
Deze haak je 2 keer

Begin met een magic ring
 1 6 vasten in de magic ring  (6)
 2 * 1 v, 2 v in volgende v*, herhaal van * tot *  (9)
 3 1 v in elke vaste  (9)
 4 *2 v, 2 v in volgende v*, herhaal van * tot *  (12)

 5 t/m 11 1 v in elke vaste  (12)
Halve vaste, afhechten en laat wat garen hangen on de oren aan het hoofd te naaien.

Armen Nijntje
Deze haak je 2 keer

Met wit:
Begin met een magic ring
 1 6 vasten in de magic ring  (6)
 2 2 v in elke vaste  (12)
 3 *3 v, 2 v in volgende v*, herhaal van * tot *  (15)
 4 1 v in elke vaste  (15)
 5 1 v in elke vaste  (15)

Wissel van kleur
 6 t/m 12 1 v in elke vaste  (15)

Eventueel licht opvullen met vulmateriaal.
Het armpje platvouwen en samenhaken.
Afhechten, laat wat garen hangen om de armen aan het knuffeldoekje te naaien.

 Borduur de neus en de oogjes op het hoofdje.
Publicatie van dit patroon op internet of ergens anders mag niet.
Je mag natuurlijk wel altijd teruglinken naar mijn blog!!




Liefs van Renate


   

43 opmerkingen:

  1. Wat een werk dat patroontje uitschrijven!
    Er zullen vast liefhebbers voor zijn!!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk knuffeldoekje! Bedankt voor het delen!
    Ga hem zeker een keer maken!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Renate,

    Wat een schatje, ik ga hem ook proberen......!!!
    Dank je wel voor patroon, dat is altijd handig!

    groetjes,
    Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wauwwww wat mooi meis dankjewel voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het patroon! Ik ga deze zeker proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg mooi en bedankt voor je leuke patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb hem net klaar nog in elkaar zetten en tis ok .morgen moet hij mee op kraambezoek naar zijn nieuwe thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een superleuk patroontje, vooral ook de block steek die ga ik zeker vaker gebruiken...ik heb mijn foto van het knuffeldoekje op een paar haaksites gezet en jou link erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dankjewel voor dit leuke patroon.ik ben er mee bezig nu.voor ons 2de kleinkindje dat in febr wordt verwacht.
    gr leny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk patroon hoor! Misschien wel even handig om te vermelden dat je veel meer toeren hebt gebruikt als in het patroontje van de block stitch square. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. voor ons 2e kleinkindje dat vandaag of morgen geboren gaat worden....
    ik ben erg enthousiast over dit patroon.
    heb er beentjes onder gehaakt in de vorm van de inktvistentakels, deze inktvisjes worden gebruikt in ziekenhuizen voor couveusekindjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi patroontje. Welk garen is het beste? Katoen of acryl?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb acryl gebruikt, dit is zachter.
      Maar katoen glanst mooier....
      Groetjes Renate

      Verwijderen
    2. Vind m superleuk. Welk garen heb je gebruikt en op welk nr. Haaknaald?

      Verwijderen
    3. Ik heb het knuffeldoekje gehaakt met Soft garen van de Zeeman (dit is lekker zacht) en met haaknaald 3,5.
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  13. Ik vindt het een gaaf knuffeldoeken en ik wil hem graag maken alleen kan ik geen patroon lezen .. Hoe kan ik dit evt. Oplossen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh jee ..... Het lijkt me toch wel heel handig als je leert om patronen te lezen, anders wordt het moeilijk om te haken. Probeer eens op You-tube te zoeken hoe je patronen kunt leren lezen. Anders weet ik het ook niet, helaas.
      Succes!!
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  14. Hallo Renate,ben aan nijntje begonnen tot aan toer 3 klopt het aantal. Als ik dan toer 4 ga haken kom ik niet op 24 steken maar op 36. Wat doe ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je haakt in ieder steek/vaste 2 vasten. Dit moet niet.
      Je haakt 1 vaste, 1 vaste en in de volgende vaste 2 vasten en dan weer 1 vaste, 1 vaste, in de volgende vaste 2 vasten etc.
      Succes ermee!!
      Groetjes Renate

      Verwijderen
    2. Renate ik word niet zo goed wijs uit de engelse beschrijving wat betreft de steken, heb je het ook in het nederlands ?

      Verwijderen
    3. Je hebt het over Engelse beschrijving, dan neem ik aan dat het over de Block-stitch square gaat.
      Ik heb geen patroon van deze granny in het Nederlands gevonden, maar wel van de Block-stitch: http://www.wolplein.nl/blog/bloksteek-haken/
      Ik hoop dat je je hiermee verder komt .....
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  15. Dank je wel Renate. Hij is super leuk ga t opnieuw proberen��

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik wou deze met katoen om allergische reacties bij baby te vermijden. Het voelt wel stug. Zou het helpen om het achteraf een met wasverzachter te wassen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het eens proberen. Maar met wasverzachter moet je ook opletten bij baby's, ook om allergische reacties....
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  17. Superleuk. Ik gebruik het in onze haakclub nu. Dankjewel voor de beschrijving. Heel duidelijke uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuk patroon! Ik ben helemaal niet van gepriegel, maar heb er nu al 2 gemaakt en vind het supergaaf. Dankjewel voor dit leuke patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Renate, telkens als ik op " Block-stitch Square kun je hier vinden" klik,kom ik op een vreemd scherm.Kun je me helpen waar ik het nog kan terugvinden. Alvast bedankt, Sybille

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Sybille,
      Ik zie het nu ook, de pagina waarheen ik heb gelinkt is verwijderd!!!
      Ik heb gezocht op internet en heb het patroon gevonden, dit keer in het Nederlands!!
      http://breipen.blogspot.nl/2015/10/welkom_11.html
      Ik ga het aanpassen in het blogbericht, bedankt!!
      Groetjes Renate

      Verwijderen
    2. Super, we gaan vandaag nog aan de slag !

      Verwijderen
  20. Hoi Renate. Hartstikke mooi! Wat is de afmeting van het doekje? Hoeveel bolletjes heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!!
      Ik maak de doekjes ongeveer 20 x 20 cm.
      Ik zou helaas niet meer weten hoeveel bolletjes ik heb gebruikt.... Het is al een poosje geleden dat ik mijn laatste knuffeldoekje heb gehaakt en normaal gesproken pak ik een gebruikt bolletje garen en hou ik niet bij hoeveel ik heb gebruikt. Sorry ...
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  21. Hoi renate. Heb je het patroon van de block stich sqaure nog? Kan hem nergens vinden. Ook niet op bovenstaande link

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De link werkt inderdaad niet meer ..... jammer. Ik heb goed moeten zoeken en het enige wat ik kan vinden is een beschrijving in het Engels. Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
      https://web.archive.org/web/20160412091729/http://craft-chic.com/free-crochet-pattern-block-stitch-square/
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  22. Heb hem net klaar, maar heel iets anders gemaakt. Met 2 verschillende maten lapjes die ik aan elkaar vast heb gemaakt. Ik weet alleen niet hoe ik hier een foto toe kan voegen maar ik vind hem leuk geworden. Bedankt voor het patroon mvg Debsie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Goeie avond, ik ben begonnen aan het Nijntje knuffeldoekje, mijn 2de projectje als beginner.Ik zou graag het zelfde patroon van het doekje maken. Zijn dit groepjes van 3 stokjes met telkens 2 lossen ertussen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ingrid,
      Het doekje is een Bloksteek-vierkantje.
      De link naar het patroon hiervan staat bovenaan het patroon (van het Nijntje knuffeldoekje).
      Dit is wel in het Engels. Aangezien dit pas je 2de project is lijkt me dit niet handig in het Engels. Daarom heb ik even gezocht en heb ik een Nederlandse vertaling van dit patroon gevonden. Je kunt deze hier vinden:
      http://maryshaken.blogspot.com/2017/12/bloksteek-vierkant-en-rondje.html
      Het eerste patroon is van het vierkantje!
      Succes ermee!!
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  24. In welke toer heb je de oogjes er op geborduurd zou handig zijn als dat er nog bij zet verder is het een super mooie knuffel doek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik niet zo over nagedacht..... Zelf doe ik dit altijd op gevoel, zoals ík vind dat het goed is. Ik zou zo even niet weten in welke tour ik de oogjes heb geborduurd, sorry.
      Groetjes Renate

      Verwijderen
  25. Super leuk patroontje van Nijntje. Ik heb haar nog een strikje en een kraagje gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dankuwel voor dit leuk patroontje

    BeantwoordenVerwijderen