Renate's haken en zo

Renate's haken en zo

donderdag 3 oktober 2013

South Bay shawlette + free pattern border

Ik vond het tijd worden om weer eens iets voor mezelf te haken! Dat was het makkelijke gedeelte. Het volgende gedeelte is toch iets moeilijk: Wat zal ik gaan haken?

Na een tijdje nadenken vond ik dat ik wel een poncho kan gebruiken. Een poncho, ja leuk, maar ....dat is het eigenlijk toch niet helemaal. En toen herinnerde ik me dat ik eens een paar leuke patroontjes heb opgeslagen van omslagdoeken. Dat is misschien wel leuker en handiger dan een poncho: je kan het zo dragen, als sjaal, met een leuke sluiting of broche ....... Ja, dat gaat het worden, een omslagdoek!

Ik op de computer zoeken naar de patroontjes, blijken ze allebei precies hetzelfde te zijn! Dan is de keuze wel heel gemakkelijk!!
Ik ben dus begonnen aan de South Bay shawlette.

Alleen zie ik vanaf dat moment op de ene na de andere blog de South Bay omslagdoeken verschijnen, de een nog mooier dan de andere!! Wauw, ik heb echt mijn ogen uitgekeken!!
Ik vind het heel leuk om met kleurtjes te haken, maar voor mezelf houd ik het liever op een veilige kleur, nl. grijs. Past overal bij.


 


Ik vind de omslagdoek zonder randje heel mooi, maar ik wilde er toch iets van mezelf aan toe voegen, zodat de omslagdoek toch net iets anders zou worden. Ik heb toen zelf een patroon voor een randje gemaakt. Eerst heel veel uitproberen wat wel en wat niet leuk is. Maar uiteindelijk is het dit geworden!
 
 
Ik heb het patroon uitgetekend en wil het niet alleen voor mezelf houden hoor!!
Dus hier komt het:
 

En toen ik klaar was met de omslagdoek zag ik nog zo'n Unfinished Project liggen: een konijntje dat nog in mekaar genaaid moet worden. Dat naaien vind ik dus minder leuk en daarom was het konijntje in een hoek beland..... Terwijl het eigenlijk niet zo veel werk is!

 
En ik kwam  nog een potje tegen met allemaal hartjes, bloemetjes en vlindertjes.
Die had ik laatst gehaakt om op mijn tafel te leggen bij de Garage Sale, zo tussen de gehaakte spulletjes in als decoratie.
Alleen bleek achteraf dat de tafel zo ontzettend vol lag, dat ik de hartjes, bloemetjes en vlindertjes niet eens nodig had!!
Eens kijken of ik nog eens iets leuks kan bedenken om hiermee te maken!
 
 
Liefs van Renate
 
 
 

27 opmerkingen:

  1. Ik heb hem ook gemaakt, maar ik wilde hem wat anders van model, gevolg: ne keischeve sjaal.....maar hij is toch mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat komt me dat patroontje toch bekend voor van de omslagdoek....... :-)
    Heb je al eens op mijn blog gekeken?
    Maar hij is wel mooi geworden!!
    Groetjes,
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat lief dat je dit met ons wil delen, hij is echt superrrrrrrrrr gaaf..fijne avond en hou je haaks..hahhaa groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit zou ik ook graag willen maken. Eindelijk en project voormijzelf, en niet alleen cadeautjes voor anderen.

    Hoeveel bollen wol had je hiervoor nodig? Dat ga ik maar eens inslaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit zou ik ook graag willen maken. Eindelijk en project voormijzelf, en niet alleen cadeautjes voor anderen.

    Hoeveel bollen wol had je hiervoor nodig? Dat ga ik maar eens inslaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige omslagdoek! Zoiets wil ik nog graag maken voor mijn moeder. Ik kan mij niet herinneren dat ik deze eerder gezien heb, ik vind dit patroontje zo mooi. Ik zal eens puzzelen of ik zo'n patroon kan lezen. Ik maak meestal ami's dus werk eigenlijk nooit met dit soort tekeningen. Maar het gaat vast wel lukken, een kwestie van uitproberen. Wat voor haaknaald heb je gebruikt en hoeveel bollen heb je nodig?
    Je konijntje is schattig! En ik denk dat ik tashangers zou gaan maken met al die leuke hartjes/bloemetjes en vlindertjes. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank jullie wel voor de lieve reacties!!
    Ik heb de omslagdoek gehaakt met "soft" garen van de Zeeman en met een iets grotere haaknaald, nl. 4,5 zodat de doek lekker soepel valt. Ik heb iets meer dan 5 bolletjes garen gebruikt, maar wanneer je de omslagdoek groter of kleiner wilt maken verandert dit natuurlijk ;) Maar zo hebben jullie een idee van de hoeveelheid wol.
    Groetjes van Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb boven garen uit de voorraad gehaald die ik van mijn moeder gekregen heb, zachtgroen mohair. Dat is haaknaald dikte 3-3 1/2, ik ga denk ik eens kijken hoe dat wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bofkont je hebt een uiltje gewonnen! Argggggggggg,,hahaha..wat leuk voor je! xxxxx Bianca xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die omslagdoek is mooi. Die heb ik ook nog op m'n lijstje staan. Aangezien daar nog veel meer dingen op staan, kan het wel eens even duren voordat ik er aan toe kom. Het konijntje is ook leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk gedaan met de rand! Dank je wel voor het delen. En wat een superlief konijntje :)
    Groetjes
    Barbara
    P.s. wil je bij de link party alsjeblieft de link van de blog post gebruiken ipv je website adres? Ik moet namelijk iedere keer zoeken....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. PRACHTIG... ik wil dat ook nog ooit eens haken, vraagje, hoeveel wol kocht je daarvoor aan (oeps, zie nu pas in een reactie hierboven het antwoord al!). ik ga ook nog eens langs de zeeman, ik ben een beetje jaloers, van die van jou!
    Wees vrij om ook deze week weer een link te plaatsen op ikblogjijblogt, de 36ste linkyourstuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik vind je randje van de elisesjaal heel mooi, dus ik was zo vrij om het te gebruiken ! met dank :)
    Lea - Borsbeek - Antwerpen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Renate,

    Het patroon haalde ik ergens anders, maar je mooie rand heb ik wel gebruikt.
    Ik heb je blogpost vermeld op mijn blog, dank je wel!
    http://doorjolanda.blogspot.nl/2014/06/gehaakte-omslagdoek.html

    Hartelijk groet, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Renate, erg mooi randje! Hoe haak jij je picootjes aangezien ze aan de tekening te zien maar over twee steken gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de voorlaatste toer is een stokje en een losse.
      Het picotje haak ik steeds in de losse van de voorlaatste toer.

      Verwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het picotje zelf bestaat uit: 1 vaste, 3 lossen, 1 vaste.

      Verwijderen
  17. Dag Renate,

    Ik ben bezig met een granny omslagdoek en zou eigenlijk halverwege over willen stappen op jouw South Bay. Zie jij een mogelijkheid?

    Groetjes Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maaike,
      Oh jee, wat een vraag ......
      Een granny bestaat uit 3 stokjes. Telt dus als 3. Misschien beginnen met de rode toer en dan verder gaan? Is maar een idee, want ik heb het zelf nog nooit gedaan.
      Maar is het proberen waard! Veel succes!
      Groetjes van Renate

      Verwijderen
    2. Mmmja... ik denk dat ik toch maar een eerst zo'n doek als de jouwe op zich ga maken. Dan kijk ik daarna nog wel een keer naar een combo ;) tx voor je reactie!

      Verwijderen
  18. Prachtig patroon !! Mag ik vragen wat voor soort wol je hebt gebruikt ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het "Soft" garen van de Zeeman gebruikt, dit is acryl garen. Ik heb de omslagdoek met een iets grotere haaknaald gehaakt, nl. 4,5 zodat de doek lekker soepel valt.
      Groetjes Renate

      Verwijderen
    2. Oké super ! Ben benieuwd hoe hij eruit gaat zien als tie af is ^^

      Verwijderen
  19. Mooie afwerking... Ik ga m ook gebruiken alsafwerking. Thanx. Rianne de Jong uit Voorthuizen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi randje! Ik heb hem ook gebruikt: http://ingewijnands.blogspot.nl/2015/08/south-bay-met-afwerkrandje.html

    BeantwoordenVerwijderen